EConsument.nl

Home » Blog » Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten

Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten

Bezitters zonnepanelen kunnen geen langjarig contract meer afsluiten

Mensen die zonnepanelen op hun dak hebben geïnstalleerd, merken dat veel energieleveranciers niet langer meerjarige contracten met vaste prijzen aanbieden. Huishoudens zonder zonnepanelen behouden deze optie echter wel.

Bij twee van de bekende energieleveranciers, namelijk Essent en Eneco, is het momenteel niet mogelijk voor klanten met zonnepanelen om te kiezen voor een contract met drie jaar vaste tarieven. Deze optie is ook niet beschikbaar bij Oxxio en Energiedirect, hoewel éénjarige contracten nog steeds worden aangeboden.

Verandering van situatie
Recentelijk hebben bezitters van zonnepanelen te maken gehad met aanzienlijke veranderingen. Vandebron kondigde vorige maand aan dat ze een vergoeding zullen heffen bij klanten die overtollige energie terugleveren aan het net, wat vrijwel alle zonnepaneelbezitters doen, omdat ze op zonnige dagen niet altijd alle opgewekte stroom kunnen verbruiken.

Energieleveranciers worden geconfronteerd met aanzienlijke uitdagingen bij de verwerking van deze teruggeleverde zonne-energie. De onregelmatige toevoer van stroom van huishoudens naar het net maakt het moeilijk om het elektriciteitsnet in evenwicht te houden.

Wanneer er te veel energie wordt teruggeleverd, moet elders een energiecentrale worden uitgeschakeld of minder worden gebruikt, wat leidt tot extra kosten. Deze kosten worden aangeduid als onbalanskosten.

Schrapen van driejarige contracten
In plaats van deze kosten te verdelen over alle klanten, hebben sommige energieleveranciers, waaronder Vandebron, onlangs besloten om deze extra kosten door te berekenen aan mensen met zonnepanelen. Andere energiebedrijven lijken nu dezelfde koers te volgen door voorlopig geen driejarige contracten aan te bieden aan klanten met zonnepanelen. Een woordvoerder van Eneco verklaart: “Net als sommige andere aanbieders bieden wij tijdelijk geen vaste contracten van drie jaar aan huishoudens met zonnepanelen. Het is nog niet duidelijk hoe we de toenemende kosten zullen verdelen, dat wordt momenteel onderzocht.”

Essent kampt met dezelfde problematiek, zoals aangegeven door hun woordvoerder: “Het is vervelend, maar momenteel is het te onzeker om langetermijnzekerheid te bieden aan mensen met zonnepanelen.”

Terugleververgoeding
Het volgende probleem betreft de vergoeding die klanten ontvangen wanneer ze gedurende een jaar meer energie terugleveren aan het net dan ze verbruiken. Dit wordt salderen genoemd. Voor de resterende hoeveelheid stroom krijgen ze een terugleververgoeding.

Het issue voor Essent is dat deze vergoeding doorgaans hoger is dan de stroomprijs op het moment van daadwerkelijke teruglevering. Wanneer veel mensen tegelijkertijd zonne-energie aan het net terugleveren, daalt de stroomprijs, wat extra kosten met zich meebrengt. Deze kosten worden momenteel verdeeld over alle klanten, inclusief degenen zonder zonnepanelen.

Moeilijk te voorspellen
Aangezien het zeer lastig is om op lange termijn te voorspellen hoeveel zonne-energie (en windenergie) er aan het net zal worden geleverd, en hoe vaak energieleveranciers geconfronteerd zullen worden met extreem lage of zelfs negatieve stroomprijzen, kan Essent momenteel geen garantie bieden voor contracten met een looptijd langer dan een jaar.

Het is nog niet duidelijk hoelang het zal duren voordat Essent weer meerjarige contracten voor zonnepaneelbezitters zal aanbieden. Vattenfall, de grootste energieleverancier in Nederland, heeft momenteel geen plannen om meerjarige contracten te beperken voor huishoudens met zonnepanelen, volgens een woordvoerder. Echter, ook dit bedrijf erkent het probleem van stijgende kosten en onderzoekt manieren om deze kosten eerlijk te verdelen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

EConsument.nl