EConsument.nl

Home » Blog » Populariteit van Zonnepanelen neem toe na besluit over salderen

Populariteit van Zonnepanelen neem toe na besluit over salderen

bereken teruglevering

De activiteit onder zonnepaneelinstallateurs neemt weer toe. Na een periode van afname is de vraag afgelopen maand aanzienlijk gestegen, voornamelijk vanwege de politieke discussie rondom de salderingsregeling.

Dit blijkt uit een recente enquête van branchevereniging Techniek Nederland onder diverse installatiebedrijven. Installateurs die door de NOS zijn benaderd, bevestigen dit herstelbeeld.

Jarenlang genoot de zonnestroomindustrie van ongekende groei. Vorig jaar groeide het aantal woningen met zonnepanelen nog van 2 miljoen naar 2,6 miljoen. Maar in oktober spraken installateurs met Nieuwsuur over een “aanzienlijke terugval”, waarbij sommige bedrijven tot wel 30 procent minder aanvragen ontvingen.

De terughoudendheid onder huiseigenaren was een reactie op het besluit om de aantrekkelijke salderingsregeling per 2025 af te schaffen. Hoewel onafhankelijke partijen zoals Milieu Centraal berekenden dat de panelen nog steeds binnen zes jaar terugverdiend konden worden, leidde dit besluit tot aarzeling.

Terugdraaien van het Besluit

Het herstel in de vraag wordt ook toegeschreven aan een politieke ommezwaai. Vorige maand verwierp de Eerste Kamer namelijk het plan om de regeling af te schaffen. “Installateurs van zonnepanelen zien een toename in het aantal aanvragen na het besluit van de Eerste Kamer om de salderingsregeling voort te zetten,” concludeert de branchevereniging uit de enquête.

Ook de lagere prijzen spelen een rol. “Wij kunnen de panelen voor duizenden euro’s per huis goedkoper leveren dan tijdens de hoogtijdagen,” zegt Kilic. Door de combinatie van een hoge vraag tijdens de coronacrisis en de periode erna, samen met leveringsproblemen en personeelstekorten, waren de panelen relatief duur. “Nu hebben groothandels juist grote voorraden door de verminderde vraag van de afgelopen maanden. Daardoor is de prijs nu lager.”

Dit trekt nieuwe klanten aan. “Afgelopen maand is het aanzienlijk drukker geweest, maar we zijn nog niet terug op het niveau van voor de zomer,” zegt Kilic. “En misschien is dat maar goed ook. Het was toen ook wel erg druk.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

EConsument.nl