Home » Blog

NIO wil Europa veroveren

NIO elektrische autofabrikant wil Europa veroveren

NIO wil wereldwijd concurreren: de Chinese e-car maker wil verschillende Europese landen betreden. Is hier serieuze concurrentie?

NIO is een van de grote Chinese groepen voor elektrische auto’s en presenteerde in december zijn nieuwe elektrische sedan. Hij zou een actieradius hebben van meer dan 1000 kilometer, meer dan Tesla en vergelijkbaar met een nieuw onderzoeksvoertuig dat Mercedes zojuist heeft gepresenteerd . Het hoogtepunt: in plaats van opladen, wordt de batterij eenvoudig vervangen. In tegenstelling tot opladen gaat dit net zo snel als tanken aan de pomp.

Een volledig nieuw laadconcept
Een kleine boordcomputer in de auto kondigt aan: “Hier gaan we. De elektrische batterij wordt vervangen. Het zal een beetje schokken, maar maak je geen zorgen.” Alles gaat automatisch, de auto rijdt vanzelf het wisselstation binnen: een doos als een klein tankstation, alleen zonder pomp. De auto parkeert zichzelf zo nauwkeurig dat de machine – die van onder uit de grond komt – de lege batterij uit de auto kan halen en de nieuwe kan plaatsen. Dat duurt ongeveer vier minuten.

Ondertussen kan de 35-jarige autobezitter Zhai Manhua ontspannen in de auto blijven zitten. een beetje zoals in de wasstraat. “Ik kan de batterij vier keer per maand gratis verwisselen”, zegt Zhai. “Ik rijd elke dag naar mijn werk, zo’n 40 kilometer per dag, dus vier keer per maand wisselen is voldoende.” Soms in het weekend, als ze op excursie gaat, kan het 200 kilometer per dag zijn. “Dan vervang ik meteen de batterij.”

Alleen al in Shanghai heeft NIO binnen drie jaar 50 van dergelijke batterijwisselstations opgezet. Er zijn er ongeveer 700 in het hele land en er zijn plannen om er nog meer toe te voegen – niet alleen in China, maar ook in Europa.

Luchtfoto’s laten zien dat Nederlanders 2 miljoen daken kunnen vergroenen

Plug & Play zonnepanelen set 820 Wp - Zonnepaneel met stekker

Nederlandse schuren, garages en uitbouwtjes hebben ruimte voor zeker 21 miljoen vierkante meter aan groene daken op zo’n twee miljoen plekken. Dat blijkt uit een inventarisatie door Readar in opdracht van Natuur & Milieu en Het Groene Loket.

Readar bracht op basis van luchtfoto’s in kaart hoeveel grijze daken Nederland nog heeft. Daarbij keek het bedrijf naar daken tot 20 vierkante meter. Daken van deze omvang kunnen door particulieren zelf gemakkelijk van een tapijt met sedumplanten worden voorzien. Dat stellen de natuurorganisaties, die deze zomer een campagne zijn gestart.

Begroeide daken houden regenwater vast, waardoor overstort van het riool wordt voorkomen. Ook maken ze de omgeving groener, dragen bij aan de biodiversiteit, houden gebouwen in de zomer koeler én dempen geluid.

Langzaamaan wordt in Nederland de waarde van een groen dak ingezien, aldus Kees Hendriks, groendakexpert van Wageningen University & Research, eerder tegen NU.nl. Steden worden dan ook steeds heter: in grote steden als Amsterdam en Utrecht is het in de zomer zo’n 7 graden warmer dan in buitengebieden. Bovendien zijn buien intenser, waardoor wateroverlast vaker voorkomt.

Groene daken fungeren bij hevige regenval als een spons. Daarbij houden de substraatlaag, oftewel de onderlaag van het groene dak, en de plantwortels het water vast. Mede daarom zijn er steeds meer gemeenten en andere overheden die bewoners subsidie verstrekken voor het aanleggen van een sedumdak